معرفی انواع سئو منفی و تاثیر آن بر رتبه سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

انواع سئو منفی و راهکار‌های مقابله با آن

سئو منفی یکی از موضوعات بحث برانگیز در سئو محسوب می‌شود. ممکن است با شنیدن نام آن، سوالات زیادی برایتان ایجاد شود. از جمله:

  • آیا سئو منفی همیشه رخ می‌دهد؟
  • آیا افت رتبه سایت رقبا کار آسانی است؟
  • آیا سئو منفی موضوع نگران کننده ای خواهد بود؟ 
  • چگونه می‌توان متوجه شد که فردی با تکنیک سئو منفی قصد کاهش رتبه سایت شما در نتایج جستجو را دارد؟ 
  • راهکارهای مقابله با سئو منفی به چه صورت هستند؟

در این مقاله به سوالات مطرح شده در رابطه با انواع سئو منفی پاسخ داده خواهد شد. 

انواع سئو منفی و مقابله با آن ها 

تصویر(1)

سئوی منفی چیست؟

به مجموعه ای از تکنیک‌ها که سبب افت رتبه سایت شما در نتایج جستجو می‌شوند سئو منفی می‌گویند. این موارد شامل ایجاد بک لینک‌های اسپم و مضر، هک و حذف محتوا از سایت‌های رقیب است. 

تاریخچه سئو منفی 

در سال 2012، گوگل الگوریتم penguin را راه اندازی نمود. در واقع، الگوریتم پنگوئن گوگل یک بروز رسانی بزرگ برای الگوریتم قدیمی به نام پاندا محسوب می‌شود. الگوریتم پنگوئن به شبکه وبلاگ‌های خصوصی تولید کننده بک لینک‌های اسپم حمله کرد و به واسطه آن بک لینک‌های مضر حذف شد. در عین حال، مشکل جدیدی به نام سئوی منفی ایجاد شد.

ویژگی های انواع سئو منفی

تصویر(2)

در واقع، الگوریتم پنگوئن برای مجازات سایت هایی که از بک لینک‌های اسپم برای تغییر در نتایج جستجو استفاده می‌کنند، طراحی گردید. این الگوریتم سبب کاهش رتبه سایت هایی که از بک لینک های اسپم استفاده می کردند، میشد. بنابراین، مدیران برخی سایت ها شروع به ساخت و خرید بک لینک‌های اسپم برای رقبا نمودند و متاسفانه عده ای از آنها نیز موفق شدند. کنترل بک لینک‌های موجود در سایت، منجر به یک مشکل اساسی شده بود. البته، این مشکل وب مستر‌ها توسط ابزار Bing Disavow Link، در موتور جستجوی Bing رفع شد. 

آیا سئو منفی حقیقت دارد؟ 

اکثر سایت‌ها در برابر حملات انواع سئو منفی ایمن هستند. گوگل در شناسایی بک لینک‌های اسپم عملکرد خوبی داشته است. بنابراین، احتمال افت رتبه سایت بر اثر این حملات بسیار کم خواهد بود. در صورت کاهش رتبه سایت خود صرفا به دنبال سئو منفی نباشید و موارد دیگر را نیز بررسی نمایید. سئو منفی به شکل‌های مختلف رخ می‌دهد و در طولانی مدت سبب ایجاد بک لینک‌های بی کیفیت خواهد شد. 

دلیل وقوع انواع سئو منفی

تصویر(3)

ممکن است سئو منفی از داخل یک شرکت رخ دهد. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که شرکتی یک متخصص سئو بی تجربه استخدام کرده باشد و او تعدادی بک لینک بی کیفیت در سایت بسازد. همچنین، احتمال اینکه آن فرد نظرات اسپم را جذب کند یا اقدام به خرید نقد‌های جعلی نماید نیز وجود دارد. علاوه بر این، اگر شرکتی یک نویسنده مبتدی استخدام کند که مقالات سایت‌های دیگر را به سرقت ببرد، سبب ایجاد سئو منفی برای سایت خواهد شد. این نوع از حملات سئو منفی، خطرات بسیار بیشتری نسبت به حمله واقعی رقبا خواهند داشت. حملات سئو منفی چه از داخل یک شرکت و چه بیرون از آن انجام شوند، سبب افت رتبه سایت شما در نتایج جستجو خواهند شد. در ادامه مقاله به بررسی انواع سئو منفی و راهکار‌های مقابله با آن پرداخته می‌شود. 

1. مزرعه لینک

به طور کلی اگر صرفا یک لینک اسپم در کل سایت وجود داشته باشد، نمی تواند سبب افت رتبه سایت شما در نتایج جستجو گردد. به همین علت است که معمولاً سئو منفی شامل لینک هایی از یک گروه از سایت ها یا مزارع لینک هستند. 

مزرعه لینک برای انواع سئو منفی

 تصویر(4)

مزرعه لینک به شبکه ای از سایت‌ها می‌گویند که به یکدیگر لینک می‌دهند. روش لینک سازی در مزارع لینک به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه شناخته می‌شود. امکان خرید لینک‌ از این نوع سایت‌ها نیز وجود دارد. یک نمونه از مزارع لینک، PBN یا "شبکه بلاگ خصوصی" است که شامل شبکه ای از سایت‌ها برای ایجاد لینک‌ و افزایش اعتبار یک سایت خاص هستند. هدف از چنین شبکه ای، افزایش رتبه سایت در موتور‌های جستجو می‌باشد. جلوگیری از وقوع سئو منفی در سایت کار دشواری است اما اگر زود متوجه شوید می‌توانید قبل از افت رتبه سایت بک لینک اسپم را پاک نمایید. بنابراین، باید به صورت منظم افزایش بک لینک‌ها در سایت خود را مدیریت کنید. یکی از ابزارهای سئو در این زمینه، SEO SpyGlass است که بک لینک‌های سایت را به دقت بررسی نموده و در سئو منفی نیز کاربرد دارد. 

2. اسکرپرها (Scrapers)

سرقت محتوا یکی دیگر از انواع سئو منفی است. در محتوای جعلی، اطلاعات سایت شما کپی شده و در سایت‌های دیگر منتشر می‌شود. الگوریتم پاندای گوگل، تا حدودی برای شناسایی و مقابله با محتوای تکراری طراحی شده است. وقتی گوگل محتوای یکسانی را در چند سایت بیابد، صرفا یک نسخه از آن را برای رتبه بندی در نتایج جستجو انتخاب خواهد کرد. در اکثر موارد، گوگل منبع اصلی تولید محتوا را شناسایی می‌کند اما گاهی اوقات، ممکن است محتوای جعلی زودتر از نسخه اصلی ایندکس گردد.

در اغلب مواقع، ربات scraper به صورت خودکار عمل نموده و محتوای جدید سایت را کپی و بلافاصله آن را منتشر خواهد کرد. اگر گوگل ابتدا محتوای جعلی را ایندکس نماید، رتبه سایت شما را در موتور‌های جستجو کاهش خواهد داد و سایت scraper رتبه بالاتری کسب می‌کند.

راهکار مقابله با اسکرپرها

برای ایمن ماندن در برابر این گونه ربات‌های scraper، چندین ابزار عالی از جمله ابزار Copyscape موجود است. در این ابزار صرفا باید URL محتوای خود را وارد کنید تا متوجه شوید که آیا نسخه‌های کپی آن وجود دارد یا خیر. بعد از مشاهده نسخه جعلی می‌توانید با مدیر سایت کپی کننده تماس بگیرید و بخواهید تا محتوای مشابه را حذف کند. اگر راهکار اول موثر نبود، می‌توانید از طریق copyright infringement report گوگل اقدام نموده و سایت scraper را گزارش دهید.

3. نظرات جعلی

نظرات خوب نیز مانند لینک‌های با کیفیت معانی زیادی دارند. هجوم نظرات منفی علاوه بر کاهش رتبه سایت، برای کسب کار شما نیز مضر می‌باشد. رقبا به آسانی از این موضوع استفاده نموده و بازخورد هایی منفی راجع به سایت شما منتشر می‌کنند. در واقع، می‌توان گفت اولین کاری که یک رقیب انجام می‌دهد درج نظرات منفی در سایت شما است.

راهکار مقابله با نظرات جعلی

Google My Business خود را تحت نظر داشته باشید و نظرات جدید شرکت خود را بررسی نمایید. نظرات جعلی برخلاف سیاست تعریف شده گوگل هستند. بنابراین، هرگز با جعل هویت، از طرف دیگران نظر ارسال نکنید.

4. حملات DDOS 

رقبا در تلاش برای ایجاد اختلال در سایت شما خواهند بود. در واقع، آنها این کار را با تکنیک سئو کلاه سیاه انجام می‌دهند که به واسطه آن از طرف رباتهای مضر، ترافیک غیر عادی در سرور ایجاد می‌کنند. در نهایت، این امر می‌تواند سبب کندی یا حتی ایجاد اختلال در سایت شما گردد. این عمل بر خلاف دستورالعمل‌های تعریف شده در موتور‌های جستجو است و با تکرار آن ممکن است اعتبار خود را از دست بدهید.

راهکار مقابله در برابر حملات DDOS

در صورت مشاهده کندی یا اختلال در سایت خود بهتر است با مدیر سایت یا شرکت هاستینگ خود در تماس باشید. در صورت استفاده از سرویس‌های میهن وب هاست، می‌توانید یک درخواست پشتیبانی ارسال نمایید تا بررسی‌های لازم روی سایت شما صورت گیرد. به کمک آنها می توانید تشخیص دهید که بار اضافی ناشی از تعمیر و نگهداری است یا به ترافیک ارگانیک یا حمله به سایت مرتبط می‌شود. همچنین آنها می‌توانند با اعمال قوانین سختگیرانه در فایروال یا کنترل حمله DDOS، به افزایش امنیت وب سایت شما کمک کنند. 

5. هک و بدافزارها

پیامدهای هک شدن سایت، می‌تواند سبب افت رتبه سایت شود. ممکن است در سایت شما محتوای تکراری یا بی کیفیت درج گردد. احتمال جایگزینی لینک‌ها و اختلال در خزش ربات‌های گوگل با ویرایش فایل robots.txt نیز وجود دارد. 

راهکار مقابله با هک و بدافزارها

برای ارزیابی منظم سایت می‌توانید از ابزار WebSite Auditor استفاده نمایید. با کمک این ابزار درک بهتری از عملکرد سایت پیدا خواهید کرد و می‌توانید تمهیدات امنیتی را در سایت خود اعمال کنید. 

جمع بندی 

در این مقاله انواع سئو منفی و نحوه محافظت از آنها بیان شد. با این حال موارد مطرح شده کامل نیستند و هر چیزی که بر شهرت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد، سئو منفی محسوب می‌شود. با راهکار‌های مطرح شده در این مقاله می‌توانید تا حدودی با سئو منفی مقابله نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *